Vingrojumi, ja ir sūdzības grūtniecības laikā.
2009-03-28

 
Grūtniecības laikā var rasties dažādas sūdzības, daudzas no tām ir tipiskas un raksturīgas kādā no grūtniecības posmiem. Piemēram, ap 20 grūtniecības nedēļu sievietes jūt izteiktu velkošu sajūtu vēdera lejasdaļā, tas saistās ar dzemdes saišu un vēderplēves iestiepumu. Ja vēderplēve, kas pārklāj dzemdi, ir pietiekami elastīga, nepatīkamās sajūtas nav tik izteiktas un ātri pāriet. Ja starp vederplēvi un dzemdes saitēm ir nepietiekami elastīgi rētaudi, velkošā sajūta var būt diezgan intensīva un ilgstoša. var atvieglotu šādu stāvokli, ir ieteicamas sekojošas aktivitātes:
1. Sēžot uz lielās bumbas, pārnest svaru no viena sēžas paugura uz otru, šis vingrojums uzlabo kustīgumu krustu - zarnu kaulu locītavās un izlīdzina iestiepumu dzemdes saitēs.
2. Sēžot uz lielās bumbas, virza iegurni pārmaiņus uz priekšu un uz aizmuguri. Šis vingrojums uzlabo jostas – krustu daļas locītavu stāvokli.
Abi šie vienkāršie vingrojumi palīdz līdzsvarot iegurņa diafragmu un panākt tās optimālu tonusu. Tas ir svarīgi, jo caur šo iegurņa diafragmu dzemdību laikā virzās bērns. Šie vingrojumi samazina risku iegūt starpenes plīsumus dzemdību laikā. Lielu bumbu var izmantot krēsla vietā, ik pa laikam uz tās virzot gurnus uz priekšu un atpakal, pa labi un kreisi, kā arī veicot apļveida un 8 - veida kustības.
 Tuvojoties dzemdībām, kad dzemde ar augli ir kļuvusi smagāka, grūtniece var žēloties par sāpīgām sajūtām kaunuma kaula apvidū. Sādas sūdzības visbiežāk izraisa bērna galvas spiediens uz vienu vai abiem iegurņa kaunuma kauliem. 
Lai grūtniece pati sev varētu palīdzēt, nepieciešams apgulties uz muguras un ļoti maigi ar abām rokām aptvert vēdera lejasdaļu, tad mēģināt ar abām rokām piepacelt vēderu. Nav nepieciešams vēderu spiest vai vilkt, tikai atslogot spiedienu uz kaunuma kaulu. Vederam maigo un silto pieskārienu ietekmē jāatslābinās, pēc pāris sekundēm vai minūtēm sievietei vajadzētui sajust, kā vēders paliek mīkstāks.
Otrs variants – guļus uz muguras kājas novietot pussaliektā stāvoklī starp taburetes kājām. 5 – 7 sekundes nepieciešams ar pieaugošu spēku spiest ar ceļgaliem uz āru, pēc pauzes kājas paliek pussaliektā stāvoklī, bet ceļgali ir jāspiež 5 – 7 sekundes no ārpuses uz iekšu, it kā no ārpuses saspiežot taburetes kājas. Vingrojumu jāatkārto 3 -4 reizes. Svarīgi, ka sāpju sajūta nedrīkst parādīties! Šo vingrojumu izpildes laikā trenējas iegurņa saites un simfīzes savienojuma saites, tās paliek elastīgākas, uzlabojas asinsrite, pazūd sāpes kaunuma kaula apvidū.
 Līdzīgas sūdzības, tikai daudz izteiktākas, mēdz būt simfizīta gadījumā. Simfizīts – tas ir kaunuma kaulu savienojuma iekaisums, bieži vien tas var novest pie ķeizargrieziena nepieciešamības, taču osteopātiska ārstēšana var atrisināt šo problēmu.
 Vēl viena grūtniecības laikā bieži izplatīta sūdzība – kāju tūska. Tā var rasties venozās, limfas un audu šķidruma atteces traucējumu dēļ caur mazo iegurni, var paplašināties vēnas (varikozo vēnu saslimšana). Profilaktiskos nolūkos var veikt šādu vingrojumu – guļot uz muguras, novietot kājas nedaudz paceltas (piemēram, uz dīvāna malas vai lielās bumbas), pēc tam veikt pārmaiņus ar vienu un otru pēdu vai abām kopā kustības uz augšu un leju, veicot vingrojumu ar maksimālu amplitūdu. Ikru muskuļi, šī vingrojuma laikā sasprindzinās un dzen venozās asinis un limfu uz priekšu, kaut īslaicīgi atvieglojot grūtnieces pašsajūtu un stāvokli.
 Jāpiebilst, ka ļoti noderīgas ir speciāli grūtniecēm izstrādātas vingrojumu programmas, ja vien nav nopietnu medicīnisku problēmu. Fiziskās aktivitātes sagatavo ne vien dzemdībām, bet arī nostiprina gaidāmā bērna svarīgākās organisma sistēmas, kas kalpos kā papildus aizsardxzība dzemdību laikā. Dzemdības savā ziņā ir stress, taču trenēts organisms ar to tiek galā daudz veiksmīgāk.