Kādu sporta veidu izvēlēties savam bērnam?
2008-12-13


Agri vai vēlu katrs no mums uzdos šo jautājumu, vērojot nemierīgo, enerģijas pilno vai gluži otrādi, pie datora sēdošo, sakumpušo bērnu. Visi vecāki vēlās, lai bērns attīstītos harmoniski, lai garīgais būtu līdzsvarā ar fizisko. Tāpēc ir svarīgi jau no agrīna vecuma piemeklēt pareizu, adekvātu slodzi savam bērnam. Pirms izvēlēties kādu no sporta veidiem, būtu vēlama vienreizēja konsultācija pie speciālista - fizioterapeita, ārsta rehabitaloga, lai tas novērtē bērna stāju (iegurņa simetriju, mugurkaula izliekumus frontālā un sagitālā plaknē, skriemeļu savstarpējo novietojumu, muskuļus utt.). Un atkarībā no atrades fizioterapeits varēs ieteikt ar kādu sporta veidu bērnam būtu labāk nodarboties, lai nepārslogotu kustību balsta aparātu un novērstu iespējamo mugurkaula deformāciju. Visus sporta veidus var iedalīt trijās grupās:


Simetriskie sporta veidi.

Simetriskajos sporta veidos labā un kreisā ķermeņa puse izpilda vienlaicīgi vai pārmaiņus vienas un tās pašas kustības vai darbības. Bērna mugurkauls ir taisns, ķermenis frontālā plaknē atrodas pastāvīgā līdzsvarā. Ķermeņa, vēdera preses un ekstremitāšu muskulatūra ir līdzvērtīgi noslogota. Simetriskie sporta veidi atstāj vislabvēlīgāko iespaidu uz bērna mugurkaulu un stājas veidošanos. Tie nodrošina vienmērīgu muskulatūras attīstību abās bērna ķermeņa pusēs, novērš nepareizas stājas veidošanos, labo jau esošos stājas traucējumus frontālajā un sagitālajā plaknē, novērš (ja tāda ir jau izveidojusies) skoliozes progresēšanu. Nodarbojoties ar simetriskajiem sporta veidiem, labvēlīga ietekme uz bērna stāju ir novērojama jau pirmajā gadā.
 Pie šādiem sporta veidiem var pieskaitīt:

 

                    
 
     Peldēšana                   Ūdens aerobika                     Aerobika                               Baidarka
 

                     
   Skriešana                         Slidošana                     Distanču slēpošana             Smagatlētika
 

      
      Velosports                 Skrituļslidas

Runājot par atsevišķiem sporta veidiem, piemēram, par svaru zāli, jāņem vērā bērna vecums, šis sporta veids būtu vairāk paredzēts pusaudžiem. Nevajadzētu veikt vingrojumus ar svaru stieni,smagām hantelēm stāvus pozīcijā, lai nenomāktu kaulu augšanas zonas un neradītu pārlieku lielu slodzi bērna mugurkaulam. Vairāk būtu ieteicami bloku trenažieri ar individuāli piemeklētu svaru, soli vēdera preses trenēšanai, līdztekas. Braucot ar velosipēdu, ir optimāli jānoregulē sēdekļa augstums, lai bērns nebrauktu ar sakumpušu muguru. Iemācīt pareizi peldēt, lai nepārslogotu muguras lejasdaļas un kakla muskuļus, t.i., trenera vadībā. Skriet ar piemērotiem sporta apaviem un pa mīkstu segumu, lai samazinātu triecienus pa mugurkaula un kāju locītavām.



Asimetriskie sporta veidi.

Asimetriskajos sporta veidos abas ķermeņa puses izpilda dažādas darbības. Tāpēc bērna ķermenis lielāko treniņa laiku atrodas asimetriskā pozā. Bez tam, ņemot vērā katra sporta veida specifiku, mugurkaulam ir jāveic vairākkārtīgi, vienveidīgi noliecieni uz vienu vai otru pusi, vai arī notiek mugurkaula sagriešanās pa vertikālo asi. Ņemot vērā šos aspektus, vienai ķermeņa pusei ir daudz lielāka slodze, nekā otrai, tas traucē ķermeņa muskulatūrai attīstīties vienmērīgi. Nodarbojoties ar asimetriskajiem sporta veidiem, jau pēc 1 – 2 gadiem bērniem var parādīties stājas problēmas, visbiežāk frontālajā plaknē. Turpmākajos gados stājas problēmas kļūst noturīgas un var palielināties, bērniem ar skoliozi var progresēt mugurkaula deformācija. Tas liecina par faktu, ka nodarbošanās ar asimetriskajiem sporta veidiem vairāku gadu garumā, sevišķi tad, ja notiek agrīna šaura sporta veida specializācija, izraisa vienmērīgas abu ķermeņa pušu muskulatūras attīstības traucējumus, nelabvēlīgi ietekmē bērna stājas attīstību. Šiem bērniem būtu jāpalielina slodze simetriskajos sporta veidos. Un protams, ja bērns nodarbojas ar kādu no asimetriskajiem sporta veidiem neregulāri, sezonāli, tad neko sliktu tas stājai nevar izdarīt. Bērniem, kuri ar asimetriskajiem sporta veidiem ir sākuši nodarboties pēc 14 – 15 gadu vecuma, stājas traucējumi var arī nerasties, un jau esošo stājas problēmu progresēšana var būt ievērojami mazāka, jo 14 – 15 gadu veciem pusaudžiem stāja ir jau praktiski izveidojusies, tāpēc tā spēj pietiekami pretoties nelabvēlīgai sporta slodzes ietekmei. Tiem bērniem, kas jau nodarbojas ar asimetrisku sporta veidu profesionāli (apmeklē sporta nodarbības ne retāk par 2 – 3 reizēm nedēļā) ir nepieciešama regulāra stājas jeb kustību - balsta aparāta kontrole (ne retāk kā 3 reizes gadā) pie fizioterapeita vai ārsta rehabitaloga, lai novērstu iegurņa kaulu asimetriju vai mugurkaula deformāciju.
Asimetriskie sporta veidi:

 


                       
     Basketbols              Diska mešana                   Teniss                                         Kanoe
 

  

                            

     Šķēpa mešana                  Beisbols                      Golfs                             Paukošana                  
   

                         
          Badmintons                                 Boulings                                Galda teniss                         

      

            Bokss                          Šaušana ar loku



Jauktie sporta veidi.

Nodarbojoties ar jauktajiem sporta veidiem, notiek bieža pozas maiņa, abas sportista ķermeņa puses izjūt pastāvīgu un mainīgu simetrisku un asimetrisku slodzi. Mugurkaula stāvoklis pastāvīgi mainās, ja parādās neērta ķermeņa poza, tā ir īslaicīga. Ķermeņa, vēdera preses un ekstremitāšu muskulatūra attīstās vienmērīgi. Atsevišķi cīņu veidi, mākslas vingrošana, sporta dejas var būt arī nevēlami, ja nav izveidojušies optimāli mugurkaula izliekumi, to visu nosaka fizioterapeits, apskatot bērna stāju. Pie šādiem sporta veidiem pieder:

                     
  Futbols                                     Visu veidu cīņu veidi           Kalnu slēpošana            Basketbols

 

                  
   Rokas bumba           Mākslas vingrošana                    Hokejs                                   Dejas


Traumatiskie sporta veidi (ekstremālais sports).

 

Ja pusaudzis nodarbojas ar šo sporta veidu, tad profilaktiskās stājas apskates ir jāveic katru mēnesi un ja noticis smags kritiens ir jāgriežas pie fizioterapeita tūlīt. Bērniem ar stājas traucējumiem nevajadzētu nodarboties ar ekstrēmo sportu.
 Katrā gadījumā, vai būtu vēlams izvēlēties konkrēti šo sporta veidu, ir jāizlemj speciālistam pēc bērna apskates un novērtēšanas.